Przestrzeganie zasad BHP to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. Wpływa to pozytywnie na warunki pracy, zmniejsza ryzyko wypadków i zapewnia pozytywny wynik podczas ewentualnych kontroli. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 17 listopada 2023 r. wszystkie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe muszą spełniać odpowiednie wymagania z zakresu BHP. W ramach nowych regulacji wprowadzono istotne zmiany, w tym te dotyczące wymagań, jakie muszą spełniać fotele biurowe.
Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie normy powinny aktualnie spełniać krzesła do pracy przy komputerze. Sprawdź, czy fotele w Twojej firmie są zgodne z obowiązującymi wymogami prawnymi. Nie zapomnij również o tej kwestii, gdy otwierasz nowe biuro!
Normy BHP — niezbędne dla bezpieczeństwa na stanowisku pracy
BHP to w uproszczeniu zbiór zasad i przepisów dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy. Przestrzeganie tych wymogów jest obowiązkowe m.in. przy organizowaniu miejsc pracy dla personelu biurowego.
Przepisom BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe podlegają osoby zatrudnione przez pracodawcę, w tym praktykanci i stażyści, którzy korzystają z monitora ekranowego przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Stanowisko pracy, objęte wymaganiami BHP, to przestrzeń robocza wraz z:
- podstawowym wyposażeniem, takim jak monitor ekranowy, klawiatura, mysz lub inne urządzenia wejściowe oraz oprogramowanie z interfejsem użytkownika,
- krzesłem do pracy przy komputerze i biurkiem,
- opcjonalnymi elementami wyposażenia dodatkowymi, na przykład: stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty czy podnóżkiem.
Po 25 latach przepisy dotyczące stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe zostały znowelizowane, ponieważ niektóre z wcześniejszych zapisów były zbyt restrykcyjne. Nowe rozporządzenie wprowadza modyfikacje, które dają pracodawcom większą swobodę w organizowaniu stanowisk pracy przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków. Przyjrzyjmy się, jakie są minimalne wymagania dotyczące krzeseł biurowych.
Stanowisko pracy przy komputerze, a BHP — jakie przepisy dotyczą krzeseł biurowych?
Wygodne krzesło do pracy przy komputerze to jeden z kluczowych elementów wyposażenia każdego stanowiska biurowego. Odpowiednio dobrane wpływa na prawidłową postawę ciała i zwiększa komfort pracownika, co jest bardzo ważne podczas wielogodzinnej pracy w pozycji siedzącej.
Krzesło biurowe do stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy powinno spełniać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku następujące wymagania BHP:
- dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
- regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
- wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
- możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
- regulowane podłokietniki.
W rozporządzeniu znajduje się również zapis dotyczący mechanizmów regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia. Pozostaje on niezmieniony, a wymóg jest nadal taki, aby mechanizmy te były łatwo dostępne, proste w obsłudze i umieszczone w taki sposób, aby można było dokonać regulacji w pozycji siedzącej.
Krzesła biurowe i zmiany z zakresu BHP - jakie są największe zmiany?
Po zapoznaniu się z rozporządzeniem można zauważyć, że przepisy uległy pewnym modyfikacjom, ale wiele kwestii pozostało niezmienionych. Przykładowo, to ile kółek powinno mieć krzesło do pracy biurowej — jest to nadal liczba pięć.
Największą zmianą jest to, że krzesło do pracy przy komputerze powinno być wyposażone w regulowane podłokietniki, wcześniej wystarczyły zwykłe bez regulacji. Nie sprecyzowano jednak, na jakiej płaszczyźnie powinna odbywać się regulacja — czy powinna to być góra-dół, szerzej-wężej, przód-tył czy skos.
Nowe rozporządzenie zniosło też wcześniejsze wymagania dotyczące regulacji wysokości siedziska, które musiało znajdować się na wysokości 400-500 mm, mierząc od podłogi. Zrezygnowano również z wymogów dotyczących regulacji wysokości oparcia oraz pochylenia oparcia w zakresie 5° do przodu i 30° do tyłu. Dzięki temu pracodawcy mogą teraz wybierać spośród szerszej gamy modeli krzeseł, które wcześniej nie spełniały narzuconych norm.
W tym miejscu warto również zaznaczyć, że poprzednio obowiązujące rozporządzenie zawierało przepis, który stanowił, że na wniosek pracownika, w przypadku gdy wysokość krzesła nie pozwala na płaskie i wygodne ułożenie stóp na podłodze, powinno się wyposażyć stanowisko pracy w podnóżek. Obecnie przepis ten jest uproszczony i określa jedynie, że podnóżek powinien być zakupiony na prośbę pracownika, natomiast usunięto informacje o kącie nachylenia podnóżka i wymaganiach dotyczących jego powierzchni.
Stanowisko pracy biurowej - czy inne meble też muszą spełniać wymagania BHP?
Wszystkie meble biurowe muszą być dostosowane do środowiska pracy, tak aby były zgodne z przepisami BHP. Wymogi te dotyczą nie tylko krzeseł, ale także innych mebli biurowych, np. biurek. Inwestowanie w bezpieczne i komfortowe wyposażenie biura to nie tylko troska o komfort pracowników, ale także strategiczne działanie, które wzmacnia pozytywny wizerunek firmy.
Oferta krzeseł BHP oraz innych akcesoriów i mebli biurowych w ZDESK.PL
W ofercie ZDESK.pl dostępne są krzesła biurowe, które spełniają wszystkie standardy BHP. Ich wybór zapewnia komfortową pracę przez wiele godzin. Świetnie sprawdzą się jako wyposażenie biura, gabinetu, przestrzeni home-office czy open-space.
Fotele biurowe, które oferujemy wyposażone są m.in. w regulowane podłokietniki oraz mają podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Regulowane są także wysokości zagłówków i oparcia oraz głębokość siedzisk. Wybrane modele wyróżniają się także zastosowaniem ciekawych innowacji, takich jak system SmartHPS, który umożliwia niezależny ruch oparcia i siedziska na boki dla jeszcze większego komfortu.
Warto zapoznać się z naszym całym asortymentem, aby kompleksowo wyposażyć swoje miejsce pracy! Poza fotelami oferujemy również: nowoczesne biurka, szafy, regały, komody oraz stoły konferencyjne. Dodatkowo w naszej ofercie znajdują się różnorodne akcesoria, takie jak szuflady pod biurka, organizery czy mediaporty.
W ZDESK.pl oferujemy meble, które charakteryzują się nie tylko nowoczesnym designem, ale również trwałością i odpornością na uszkodzenia. Niezależnie od tego, czy jest to nowoczesne biuro w stylu loftowym, czy tradycyjny gabinet, nasze produkty sprawdzą się jako uzupełnienie każdej przestrzeni!
W magazynie