Kategorie produktów

Krzesło do pracy przy komputerze, a aktualne wymagania BHP

Przestrzeganie zasad BHP to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. Wpływa to pozytywnie na warunki pracy, zmniejsza ryzyko wypadków i zapewnia pozytywny wynik podczas ewentualnych kontroli. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 17 listopada 2023 r. wszystkie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe muszą spełniać odpowiednie wymagania z zakresu BHP. W ramach nowych regulacji wprowadzono istotne zmiany, w tym te dotyczące wymagań, jakie muszą spełniać fotele biurowe.

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie normy powinny aktualnie spełniać krzesła do pracy przy komputerze. Sprawdź, czy fotele w Twojej firmie są zgodne z obowiązującymi wymogami prawnymi. Nie zapomnij również o tej kwestii, gdy otwierasz nowe biuro!

Normy BHP — niezbędne dla bezpieczeństwa na stanowisku pracy

BHP to w uproszczeniu zbiór zasad i przepisów dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy. Przestrzeganie tych wymogów jest obowiązkowe m.in. przy organizowaniu miejsc pracy dla personelu biurowego.

Przepisom BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe podlegają osoby zatrudnione przez pracodawcę, w tym praktykanci i stażyści, którzy korzystają z monitora ekranowego przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Stanowisko pracy, objęte wymaganiami BHP, to przestrzeń robocza wraz z:

  • podstawowym wyposażeniem, takim jak monitor ekranowy, klawiatura, mysz lub inne urządzenia wejściowe oraz oprogramowanie z interfejsem użytkownika,
  • krzesłem do pracy przy komputerze i biurkiem,
  • opcjonalnymi elementami wyposażenia dodatkowymi, na przykład: stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty czy podnóżkiem.

Po 25 latach przepisy dotyczące stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe zostały znowelizowane, ponieważ niektóre z wcześniejszych zapisów były zbyt restrykcyjne. Nowe rozporządzenie wprowadza modyfikacje, które dają pracodawcom większą swobodę w organizowaniu stanowisk pracy przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków. Przyjrzyjmy się, jakie są minimalne wymagania dotyczące krzeseł biurowych.

Stanowisko pracy przy komputerze, a BHP — jakie przepisy dotyczą krzeseł biurowych?

Wygodne krzesło do pracy przy komputerze to jeden z kluczowych elementów wyposażenia każdego stanowiska biurowego. Odpowiednio dobrane wpływa na prawidłową postawę ciała i zwiększa komfort pracownika, co jest bardzo ważne podczas wielogodzinnej pracy w pozycji siedzącej. 

Krzesło biurowe do stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy powinno spełniać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku następujące wymagania BHP:

  • dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
  • regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
  • wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
  • regulowane podłokietniki.

W rozporządzeniu znajduje się również zapis dotyczący mechanizmów regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia. Pozostaje on niezmieniony, a wymóg jest nadal taki, aby mechanizmy te były łatwo dostępne, proste w obsłudze i umieszczone w taki sposób, aby można było dokonać regulacji w pozycji siedzącej.

Krzesła biurowe i zmiany z zakresu BHP - jakie są największe zmiany?

Po zapoznaniu się z rozporządzeniem można zauważyć, że przepisy uległy pewnym modyfikacjom, ale wiele kwestii pozostało niezmienionych. Przykładowo, to ile kółek powinno mieć krzesło do pracy biurowej jest to nadal liczba pięć.

Największą zmianą jest to, że krzesło do pracy przy komputerze powinno być wyposażone w regulowane podłokietniki, wcześniej wystarczyły zwykłe bez regulacji. Nie sprecyzowano jednak, na jakiej płaszczyźnie powinna odbywać się regulacja czy powinna to być góra-dół, szerzej-wężej, przód-tył czy skos. 

Nowe rozporządzenie zniosło też wcześniejsze wymagania dotyczące regulacji wysokości siedziska, które musiało znajdować się na wysokości 400-500 mm, mierząc od podłogi. Zrezygnowano również z wymogów dotyczących regulacji wysokości oparcia oraz pochylenia oparcia w zakresie 5° do przodu i 30° do tyłu. Dzięki temu pracodawcy mogą teraz wybierać spośród szerszej gamy modeli krzeseł, które wcześniej nie spełniały narzuconych norm. 

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że poprzednio obowiązujące rozporządzenie zawierało przepis, który stanowił, że na wniosek pracownika, w przypadku gdy wysokość krzesła nie pozwala na płaskie i wygodne ułożenie stóp na podłodze, powinno się wyposażyć stanowisko pracy w podnóżek. Obecnie przepis ten jest uproszczony i określa jedynie, że podnóżek powinien być zakupiony na prośbę pracownika, natomiast usunięto informacje o kącie nachylenia podnóżka i wymaganiach dotyczących jego powierzchni.

Stanowisko pracy biurowej - czy inne meble też muszą spełniać wymagania BHP?

Wszystkie meble biurowe muszą być dostosowane do środowiska pracy, tak aby były zgodne z przepisami BHP. Wymogi te dotyczą nie tylko krzeseł, ale także innych mebli biurowych, np. biurek. Inwestowanie w bezpieczne i komfortowe wyposażenie biura to nie tylko troska o komfort pracowników, ale także strategiczne działanie, które wzmacnia pozytywny wizerunek firmy.

Oferta krzeseł BHP oraz innych akcesoriów i mebli biurowych w ZDESK.PL

W ofercie ZDESK.pl dostępne są krzesła biurowe, które spełniają wszystkie standardy BHP. Ich wybór zapewnia komfortową pracę przez wiele godzin. Świetnie sprawdzą się jako wyposażenie biura, gabinetu, przestrzeni home-office czy open-space.

Fotele biurowe, które oferujemy wyposażone są m.in. w regulowane podłokietniki oraz mają podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Regulowane są także wysokości zagłówków i oparcia oraz głębokość siedzisk. Wybrane modele wyróżniają się także zastosowaniem ciekawych innowacji, takich jak system SmartHPS, który umożliwia niezależny ruch oparcia i siedziska na boki dla jeszcze większego komfortu.

Warto zapoznać się z naszym całym asortymentem, aby kompleksowo wyposażyć swoje miejsce pracy! Poza fotelami oferujemy również: nowoczesne biurka, szafy, regały, komody oraz stoły konferencyjne. Dodatkowo w naszej ofercie znajdują się różnorodne akcesoria, takie jak szuflady pod biurka, organizery czy mediaporty. 

W ZDESK.pl oferujemy meble, które charakteryzują się nie tylko nowoczesnym designem, ale również trwałością i odpornością na uszkodzenia. Niezależnie od tego, czy jest to nowoczesne biuro w stylu loftowym, czy tradycyjny gabinet, nasze produkty sprawdzą się jako uzupełnienie każdej przestrzeni!

Twój koszyk
Logowanie

Nie masz jeszcze konta?

0 Porównaj
0 Ulubione produkty
0 Koszyk